8.rész: Tervezés, előrejelzés

Karbantartás vezető a tanácsadóhoz:„Nálunk nincs értelme a hosszú távú tervezésnek, hiszen a termelés úgysem lát előre legfeljebb csak egy hétre vagy még annyira sem! És még csak nem is hibáztathatjuk őket, hiszen ők is a piac kezében vannak…” Szinte már az unásig ismétlik ezt a panaszt nemcsak karbantartó, de termelési szakemberek is. Nem kedvelik a helyzetet maguk sem, de változtatni ezen az áldatlan állapoton nagyon nehéznek tűnik számukra. Pedig egyáltalán NEM lehetetlen!

Ráadásul sokszor éppen egymást hibáztatja a két szervezet, saját munkája tervezhetetlensége miatt. „Mert nem adják időben át a gépet!” - halljuk mindig az egyik oldalt, míg a másik oldalon „Mert koncepció nélkül tartanak karban, azt sem tudni, mikor, mit kell leállítanunk!” szintén elhangzik a panasz. Olyan vállalatnál is jártunk már, ahol az átgondolatlan folyamatok javulását a „dobozba zárt varázslattól”, egy előre kitalált szoftvertől várta mindenki. Mit gondol a Kedves Olvasó, pusztán egy CMMS szoftver beindításától várható javulás a karbantartási folyamatokban?

Úgy tűnik a műszakiak nézőpontjából, hogy a termelés teljesen „lefekszik” a vevők kénye-kedvének, és meg sem próbálkozik hosszabb távú tervek készítésével. Akkor mért épp a karbantartás tervezzen, hiszen úgyis a másik oldalon múlik, adják-e a gépet, vagy sem. Éppen ezért – valljuk be – a karbantartás-tervezés maga sem mozgat meg minden követ, hogy a „jövőbe lásson”. Talán belefásultak már a folytonos szélmalomharcba.

Mint arról már beszámoltunk, tapasztalataink szerint, ha egyáltalán létezik is karbantartási terv, azt nagy valószínűséggel, minimális kritikával, gépkönyvből ollózva készítik, majd éveken át alig vagy semmit sem változik. Ebből pedig következik, hogy sem eléggé részletes, sem eléggé pontos, nem veszi figyelembe a valódi vállalati érdekeket, azaz a valódi kockázatot jelentő pontokra fókuszáló nem lehet, hanem többnyire általános „vizsgálja át a gép hajtásrendszerét” jellegű megállapításokat tartalmaz, amelyet még jó indulattal sem lehet szakmailag alaposnak nevezni.

Mivel a két tábor világos és követhető tervek híján próbál egyezkedni, biztosan elutasító, hacsak nem ellenséges hangulat uralkodik majd a megbeszéléseken.

És mi ennek az eredménye? „Tűzoltó” jellegű karbantartás. A karbantartók megítélése romlik, a berendezéspark általános műszaki állapota – megelőző beavatkozások híján – ugyancsak romlik, végső soron a termelési mutatók is gyengülnek, így persze még kevesebb idő jut a műszaki feladatokra… a vállalat negatív spirálba kerül, amelyből látszólag csak egyetlen kiút létezik, a gép/géppark ismételt lecserélése. Ha azonban a karbantartási rendszert ekkor sem alakítják át, néhány évig, amíg a berendezés/ek még újszerűek, „megy a szekér”, aztán egyszer csak megint fojtogatni kezdenek a műszaki problémák…Ha mindent ugyanúgy csinálunk, akkor mitől változna az eredmény?

Hogyan oldható fel ez a „róka fogta csuka” helyzet?

Módszerünk segítségével Ön olyan sebészi pontosságú karbantartási tervet készíthet, amely minden kockázatot jelentő berendezéselemre, eseményre koncentrál, ugyanakkor egyértelműen képes lesz lehatárolni a hibáig üzemeltethető berendezéselemeket. Gondolná, hogy ehhez nem szükséges hónapokat töltenie a tervezőasztal mellett? Pedig így van! Egy fentieknek megfelelő terv birtokában Ön hatékonyan tud majd kommunikálni a termeléstervezéssel, és az eddig elutasító hozzáállás helyett együttműködő fogadtatásban lesz része. Ugyanakkor karbantartás vezetőként nyugodtan dőlhet hátra, hiszen felkészült a kockázatos eseményekre, minden más történés, legyen az bármilyen természetű hiba, könnyen, gyorsan, olcsón kezelhető.

 

1. ábra Vajon képes-e az Ön karbantartási rendszere túllépni árnyékán, és a közvetlen veszélyelhárító szerepből a jövő stratégiai döntéseit támogató hatékony műszaki csapattá válni? Hisszük, hogy lehetséges!

A sebészi pontosságú karbantartási terv néhány további előnye: számban és súlyosságban drasztikusan lecsökkenő, megszűnő váratlan meghibásodások, felszabaduló karbantartási erőforrások, a problémák módszeres elemzésére nyíló lehetőségek, hatékonyabban felhasznált költségkeret, a hibák korai kijavítása miatt kevesebb költekezés…

Mit gondol a Kedves Olvasó, az Önök karbantartási rendszerét lehetséges lenne a „termelés vakvezető kutyájából” a jövőbeni stratégiai döntések hatékony támogatójává alakítani? Hisszük hogy igen! Módszerünk Magyarországon több mint 50 cégnél bevált már, Önnek miért ne sikerülne?



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium