10. Rész: Karbantartási folyamatok
A régi idők jó karbantartás-vezetője hasonlatos volt a marionettbábut mozgató vásári báboshoz, aki minden madzagot a kezében tart, és minden egyes végtagot maga mozgat, nem ritkán több bábut is egyszerre.
Éppígy az a vezető, aki minden folyamatban részt vett, minden pillanatban képes volt azokba beavatkozni, és minden kollégájának kiadott feladatot tökéletesen uralma alatt tartott. A kor kihívásainak ez nagyon is jól megfelelt, hiszen a kezdő és törekvő fiatal műszaki szaki részint kiemelkedő műszaki tudásának, részint pedig gyors kezének és lábának köszönhetően ért évek alatt karbantartás-vezetővé. De mi történt, amikor ez a vezető három hétre szabadságra ment? „Hát volt valaha olyan, hogy pár napnál többet töltött távol egy műszaki vezető a cégtől?”
És éppen itt a probléma. Nem állhatunk folyton a kollégáink, beosztottaink háta mögött. Nem uralhatunk minden folyamatot, hiszen vezetőként nem az a feladatunk, hogy folytonosan műszaki fölényünket bizonygassuk, és naponta mondogassuk: „Na látjátok, én ezt is jobban tudom, ezér’ vagyok én a főnök”. Nem is lehet reális elvárás a legfelkészültebb vezetőtől sem, hogy jobban hegesszen, mint a hegesztő, esztergályosait megszégyenítően forgácsoljon, ügyesebb mechanikai szerkezeteket agyaljon ki, mint lakatos beosztottja, többet tudjon a villamosságról, mint a villanyszerelő alkalmazottai… és így tovább. Ráadásul a mai műszaki rendszerek jóval bonyolultabbak, mint a régiek, a termelés is felgyorsult, mind hatékonyabbá vált. Éppen ezért az a cél és a feladat, hogy a sok-sok jó szakemberből ütőképes csapatot verbuváljon a jó vezető, akik akkor is tökéletesen tudják mi a feladatuk, ha nem érzik a „főnök” szúrós tekintetét a hátukon. Sőt! Nemcsak, hogy tudják, de végre is hajtják, és akár döntéshelyzetekben is állják a sarat!
1. ábra „Ura vagyok a helyzetnek!” Biztos? És ha minden kötél kifeszül?
Vagy ha nem lehetek jelen? Akkor minden összeomlik?
Ahhoz, hogy megvalósítható legyen az ütőképes szakembergárda, a jó műszaki csapat felépítése, nem elég teret engedni a kiváló egyéni képességeknek, de egyszersmind a „játékszabályokat” egyértelműen le kell fektetni. Tisztázni kell, mi a teendő az alapvető napi feladatok teljesítése során, kinek mi a része adott feladatban, hol kezdődik, milyen részlépésekből áll, és hol ér véget egy-egy rendszeresen előforduló tennivaló. Mi a rend az olyan visszatérő karbantartási eseményeknél, mint pl. tervezett munka, a váratlan meghibásodás, stb. De le kell fektetni a ritkán előforduló, ám mégis esszenciálisan fontos reakciókat is. Gondoljunk csak például egy nem különösebben kritikus berendezés kiesése esetére kialakított vészforgatókönyvre, amely ma már egyértelműen része egy korszerű karbantartási rendszernek.
A teljesség igénye nélkül néhány alapvető folyamat:
Nem azonnali beavatkozást igénylő, idejekorán észlelt hibák: gyűjtés, priorizálás, delegálás, elhárítás, dokumentálás…
Váratlan hiba esetére: elhárítás, elemzés, gyökérokok feltárása, ellenintézkedések kidolgozása/megvalósítása, utólagos nyomon követés…
Karbantartási utasítások végrehajtása, ellenőrzése, beavatkozás az ellenőrzés nyomán
Karbantartási éves tervezés/újratervezés folyamata
Napi munkavégzés alapvető lépései (mit tegyen a karbantartó a műszak elejétől a végéig)
2. ábra Ön hogyan töltené a szabadságát?
Állandóan ugrásra készen, vagy néha Ön is kikapcsolódna?
Szeretne Ön is két-három hetet egyfolytában szabadságon tölteni – akár kikapcsolt telefonnal? Szeretné, ha állandó jelenléte nélkül is működne a „verkli”? Nagyobb önállóságot vár kollégáitól, de elege van a „hajmeresztő önálló mutatványokból”? Módszerünk alkalmazásával Ön azonosíthatja a legfontosabb karbantartási folyamatait, amelyeknek minden körülmények között teljesülni kell, akár az Ön távollétében is! Sőt, közös munkával nemcsak azonosíthatjuk, de fejleszthetjük is azokat, és akár vizuálisan meg is tudjuk jeleníteni, hogy mindenkinek egyértelmű legyen! Így Önnek nem kell majd a mindennapok apró-cseprő problémáiban elveszni, koncentrálhat a stratégiai jelentőségű vezetői feladataira!
Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.
Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:
- Termelékenység fejlesztési tanácsadás (TPM, Lean, CMMS, …), változásmenedzsment
- Műszaki diagnosztika (termográfia, rezgésvizsgálat, szivárgásdetektálás, tengelykapcsolat-beállítás, kiegyensúlyozás, mozgásanimációs vizsgálat, lézeres ékszíjtárcsabeállítás)
- Karbantartás fejlesztési tanácsadás
- Képzések
- Rendezvényeink