16. rész: CMMS-bevezetési tanácsok

Egyre több vállalat dönt CMMS (Computerized Maintenance Management System - Számítógépes Karbantartás Vezetési Rendszer) vásárlása mellett a karbantartásuk hatékonyabb kezelésének érdekében. Belátják, hogy Excel (és más egyszerű programok) segítségével már nem kezelhetők folyamataik, nem építhető fel megfelelő adatbázis, valamint a termelési szoftverekből származó adatok felhasználása sem megoldott. Tapasztalataink szerint e rendszerek bevezetésének jól előkészített és irányított folyamata a siker záloga, a gyenge előkészítés és/vagy a projektirányítás hiánya viszont akár a kezdeményezés teljes bukását is hozhatja. Ismerje meg a sikeres CMMS- bevezetés titkait!

Korábbi cikkünkben már elmagyaráztuk a CMMS előnyeit, most pedig szeretnénk önökkel megosztani a CMMS bevezetésében szerzett tapasztalatainkat. Szomorú, de tény, hogy a megvásárolt rendszerek/szolgáltatások bevezetésének fele sikertelen, negyede fél siker és csupán a negyede mondható sikeresnek. Továbbá statisztikai tény, hogy a sikeres bevezetések esetében is a rendszer képességeinek kihasználtsága nagyon alacsony, mindössze 15% körüli (1. ábra). Becslések szerint Magyarországon még ennél is rosszabb a kép!

1. ábra CMMS-projektek statisztikája

Ezek a sikertelenségek minden esetben a nem megfelelő bevezetési folyamatra és a kevés oktatásra vezethetőek vissza. A CMMS-t vásárló vállalatok sok esetben úgy tekintenek a rendszerre, mint egy egyszerű irodai alkalmazásra, holott a CMMS jóval több annál, és a bevezetéséhez stratégiai szemlélet szükséges. Fontos kiemelnünk, hogy a CMMS alkalmazása akkor lesz igazán sikeres, ha a karbantartási rendszerünket a korszerű elvek alapján építettük fel, vagyis az első lépés a karbantartási rendszer felépítése, és csak ezután következhet a CMMS bevezetése. Az itt bemutatott bevezetési folyamatot alkalmazva (2. ábra), biztosak lehetünk a sikerben.

A bevezetési folyamat három fő szakaszból áll:

  1. Szükségletanalízis
  2. Rendszer tervezése
  3. Rendszer telepítése, használata

A szükségletanalízis szakaszban létrehozzuk a projektteamet a vállalatnál történő CMMS bevezetésre, pénzügyi számításokat készítünk a projekt várható eredményeire, illetve készítünk egy részletes bevezetési tervet.

A tervezési szakaszban definiáljuk, milyen CMMS funkciókra van szükségünk, kialakítjuk a CMMS-ben kezelni kívánt folyamatainkat.

A telepítési, használati szakaszban összegyűjtjük a CMMS-ben tárolni kívánt adatokat, a kialakított folyamataink alapján testreszabjuk a rendszert, feltöltjük adatokkal, oktatjuk a felhasználókat a tőlük elvárt feladatokra, és folyamatosan menedzseljük, fejlesztjük a rendszert.

2. ábra CMMS bevezetési folyamat



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium