20. rész: Baj van a kenéssel!

Avagy: Kenni, vagy nem kenni? Ez itt (a) kérdés?


Tényleg kérdés ez napjainkban? Talán a műszaki szakemberek nem értenek a helyes kenéshez, kenőanyagokhoz? Természetesen ilyet nem állítunk, hiszen a szép és részletes tudományterület, nevezzük most tribológiának, alaposan leírja a kenőanyagfajtákat összetevőikkel, tulajdonságaikkal, felhasználhatóságukkal együtt. A gépszerkezetekkel kapcsolatos tudományok pedig meghatározzák a különféle alkatrészek kenési igényeit kialakításuktól, terhelési viszonyaiktól a működési körülményeken át minden részletre kiterjedően. Akkor meg minek beszélni erről?! Pedig igenis érdemes, sőt kell!

Arra kérek minden Kedves Olvasót, tegyen egy sétát vállalata termelőterületén, járja be a kulcsgépeket, és kérdezze ki a kezelőket/karbantartókat a kenési feladatokról. Tudakolja meg, kinek a feladata a kenés, milyen kenőanyagokat használnak a gépek egyes részeihez, hol találhatók ezek, mennyi fogy belőlük, milyen gyakran kell elvégezni a kenéseket.

Arra is biztatom a Kedves Olvasót, hogy ne elégedjen meg a válaszokkal! Tekintsen bele az érintett gépek gépkönyveibe, nézze meg, milyen kenőanyagokat ajánlanak a gyártók. Tekintsen bele a cég kenési (ütem)tervébe, már ha egyáltalán létezik ilyen, és hasonlítsa össze a kérdésekre kapott válaszokkal az ott leírtakat.

És még ez sem elég! Ha már minden begyűjthető információ a birtokában van, még egyszer nézze át tüzetesen a berendezéseket: vajon felfedezhetők-e a rendszeres és helyes kenés nyomai az érintett alkatrészeken? Ellenőrizze le az összes csúszó/sikló felületet, zsírzószemet, olajbetöltőnyílá- sokat, csapágyak/csapágyházak környékét, ellenőrző ablakokat, szintjelzőket, vajon van-e mindenütt (és milyen minőségű/fajtájú) kenőanyag ahol lennie kell! Figyelje meg a csúszó alkatrészeken a kopott, berágódott, felmaródott, karcos felületeket, mert ott biztos, hogy nem tiszta folyadéksúrlódással csúsznak egymáson az alkatrészek. Vegye észre az akadozva mozgó lineáris vezetékeket, rendellenes csapágyhangokat, keressen szivárgásokat hajóművek alatt, központi olajzórendszer csatlakozói környékén, hiszen ahonnan kiszivároghat a kenőanyag, ott talán már "belül" nincs is elegendő.

 

1. ábra A kenőanyagok "disznózsírja"! Mindenre jó! Láncra, pályakövető görgőre, lineáris csapágyra, tisztításra, sőt talán még magzatelhajtásra is alkalmas

És még egy fontos teendő! Amennyiben létezik géptörténetet leíró adatbázis, nézze meg a kulcsfontosságú gyártóberendezések meghibásodási adatait, okait pár évre visszamenőleg. Ha csak egyetlen olyan eseményt is talál, amely a kenés hiányára vezethető vissza, azonnal fogjon gyanút, mert valószínű, hogy az csak a jéghegy csúcsa!

Tehet-e még valamit a kenés és a kenésen keresztüli állagmegóvás érdekében a fentieken túl? A válasz egyértelműen igen! Hiszen ha a fent emlegetett problémáktól nagyjából mentes a géppark, és az összkép alapján feltételezhető a rendszeres és helyes kenés, akkor érdemes annak fejlesztésre gondot fordítani. Például (a teljesség igénye nélkül):

  • Rendszeres olajvizsgálat elvégeztetésével (hajtóművek olajcseréjénél jó szolgálatot tehet, de a berendezés állapotát is segít felmérni)
  • Kenőanyagok számának csökkentésével, egységesítéssel
  • Az előírás szerinti mennyiség betartatásával, a fogyasztás kézbentartásával
  • Adott estben helytelen kenőanyaghasználat kiküszöbölésével
  • Vákuumszivattyúk szellőztetőszűrőinek ellenőrzésével/kialakításával
  • A vásárolt aeroszolos kenőanyagok kiváltásával (pl. saját tölthető palackok, töltőszerkezet vásárlásával)

 

Amennyiben úgy érzi, nincs minden rendjén a kenőanyagmenedzsmentben az Ön cégénél, hívjon bennünket, hogy együtt alakíthassuk ki a megfelelő kenési és kenőanyaggazdálkodási tervet! Gondoskodjon a kenésről még ma! Mert lehet, hogy holnap már csak a meghibásodott gép szétszedett alkatrészeiről fogja dühösen megállapítani, "Nálunk baj van a kenéssel!"



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium