21. rész: A "10% szabály" a tervezett karbantartásban (1)

Sok szabályról hallani manapság, amelynek következetes betartása segít a hatékonyságot növelni: hallunk Rogers őrnagy szabályáról, ismeretes a 80/20-as (vagy Pareto) szabály, sokan alkalmazzuk a PDCA szabályt, sőt még Murphy szabályaiból is követünk párat a mindennapjainkban, de vajon hányan alkalmazzák a 10% szabályát?

Mindennapok a karbantartásban egy "gumikecskegyártó" vállalatnál

Egy képzeletbeli gyárban (bárki ismerné fel az itt említésre kerülő gondokat, az tényleg csak a véletlen műve lehet!) ez év harmadik hónapjában el kellett végezni a havi karbantartási feladatokat a kulcsberendezésen. De a berendezés igencsak leterhelt volt, így hát a termelés nem engedte át a műszakiaknak időben a gépet, csak a hónap vége felé, március 30-án. Érezvén, hogy a halogatott karbantartás semmiképp nem vezethet jóra az áprilisi havi karbantartásra már hó elején sort kerítettek, nehogy "lázadásközeli állapot" alakuljon ki a karbantartók között.

 

 

1. ábra A lázadásnak a Bounty-n sem lett jó vége

"Most aztán nem mondhatjátok, hogy nem kaptátok meg a gépet időben!" El is végezték annak rendje és módja szerint(?) a szükséges beavatkozásokat április 2-án, majd májusban ismét belharcot kellett folytatni az ötödik havi PM-ek elvégezhetősége miatt. Májusban ugyanis összejött minden. Nagy megrendelések, géphiba, csúszó alapanyag beszállítás, egyszóval a "körülmények nem voltak kedvezőek". Így májusban is csak a hó végén, 28-án sikerült karbantartani.

A karbantartási orosz rulett

Könnyű belátni, hogy az effajta tervezett(?) karbantartás haszna a nullához közelít, hiszen ha belegondolunk, mi is történik valójában?

Amint az a 2. ábrán azonnal szembeötlő, a berendezés egy karbantartási esemény után szinte pár napra rá, azaz teljesen feleslegesen újra a karbantartók keze alá került. Feleslegesen, hiszen ugyanazokra a beavatkozásokra kellett sort keríteni, amelyeket példánkban alig három nappal azelőtt már annak "rendje és módja" szerint elvégeztek! Majd csaknem két teljes hónapig a gép/sor nem kapta meg a számára előírt - és legtöbbször minimálisan szükséges, mondhatni az elengedhetetlenül fontos, minimum - törődést!

Nem csoda, hogy képzeletbeli gyárunkban folytonosak a váratlan meghibásodások, napi szintűek az összezördülések a műszakiak és a termelési szakemberek között, és a műszaki osztály presztízse, szavahihetősége, mondhatni szakmai hitele a "béka feneke" alatt mozog.

 

 

2. ábra A rendszertelenül végrehajtott tervezett karbantartás valójában csak pénzpocsékolás!

Nem más ez, mint egy karbantartási orosz rulett! Hatalmas kockázatvállalás állítólag az életben maradásért - hiszen azért nem lehetett karbantartani, mert mindennél fontosabb volt a termelés - miközben mindenkinek pattanásig feszültek az idegei attól való félelmében, hogy éppen most mondja be az unalmast a berendezés, minden vezető minimum elégedetlen lesz, mindenki mindenkit hibáztat majd, megy az egymásra mutogatás, a vevő pedig szép csendben átpártol másik beszállítóhoz…

Fogjunk mindent a termelésre! Vagy a karbantartásra?
Ne! Inkább változtassuk meg a módszereket!

A fentiek alapján könnyen támadhat az Olvasóban az az érzés, hogy a termelés a hibás a kialakult helyzetért, azonban azt tudni kell, hogy a hatékonyan elvégzett, és számszerűen is eredményes karbantartást - már ha ilyen lenne a példánkban szereplő csapat munkája - a termelés nem halogatná. Hiszen egyértelműen tudatosul ilyenkor a termelési vezetőkben, hogy a karbantartási csapatuk a záloga a berendezések megbízható üzemelésének, hadrafoghatóságának. Ezt semmiképp nem tenné kockára!

Van tehát itt" vaj mindenki fején", de leginkább a munka módszeressége hiányzik!

Tapasztalataink alapján a tervezett eseményeket legjobb, a tervtől való minimális eltéréssel megvalósítani - valójában nincs is értelme másként, de ugyanakkor mérni kell a hatásukat is, és fejleszteni a tapasztaltok alapján.



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium