21. rész: A "10% szabály" a tervezett karbantartásban (1)

Sok szabályról hallani manapság, amelynek következetes betartása segít a hatékonyságot növelni: hallunk Rogers őrnagy szabályáról, ismeretes a 80/20-as (vagy Pareto) szabály, sokan alkalmazzuk a PDCA szabályt, sőt még Murphy szabályaiból is követünk párat a mindennapjainkban, de vajon hányan alkalmazzák a 10% szabályát?

Mindennapok a karbantartásban egy "gumikecskegyártó" vállalatnál

Egy képzeletbeli gyárban (bárki ismerné fel az itt említésre kerülő gondokat, az tényleg csak a véletlen műve lehet!) ez év harmadik hónapjában el kellett végezni a havi karbantartási feladatokat a kulcsberendezésen. De a berendezés igencsak leterhelt volt, így hát a termelés nem engedte át a műszakiaknak időben a gépet, csak a hónap vége felé, március 30-án. Érezvén, hogy a halogatott karbantartás semmiképp nem vezethet jóra az áprilisi havi karbantartásra már hó elején sort kerítettek, nehogy "lázadásközeli állapot" alakuljon ki a karbantartók között.

 

 

1. ábra A lázadásnak a Bounty-n sem lett jó vége

"Most aztán nem mondhatjátok, hogy nem kaptátok meg a gépet időben!" El is végezték annak rendje és módja szerint(?) a szükséges beavatkozásokat április 2-án, majd májusban ismét belharcot kellett folytatni az ötödik havi PM-ek elvégezhetősége miatt. Májusban ugyanis összejött minden. Nagy megrendelések, géphiba, csúszó alapanyag beszállítás, egyszóval a "körülmények nem voltak kedvezőek". Így májusban is csak a hó végén, 28-án sikerült karbantartani.

A karbantartási orosz rulett

Könnyű belátni, hogy az effajta tervezett(?) karbantartás haszna a nullához közelít, hiszen ha belegondolunk, mi is történik valójában?

Amint az a 2. ábrán azonnal szembeötlő, a berendezés egy karbantartási esemény után szinte pár napra rá, azaz teljesen feleslegesen újra a karbantartók keze alá került. Feleslegesen, hiszen ugyanazokra a beavatkozásokra kellett sort keríteni, amelyeket példánkban alig három nappal azelőtt már annak "rendje és módja" szerint elvégeztek! Majd csaknem két teljes hónapig a gép/sor nem kapta meg a számára előírt - és legtöbbször minimálisan szükséges, mondhatni az elengedhetetlenül fontos, minimum - törődést!

Nem csoda, hogy képzeletbeli gyárunkban folytonosak a váratlan meghibásodások, napi szintűek az összezördülések a műszakiak és a termelési szakemberek között, és a műszaki osztály presztízse, szavahihetősége, mondhatni szakmai hitele a "béka feneke" alatt mozog.

 

 

2. ábra A rendszertelenül végrehajtott tervezett karbantartás valójában csak pénzpocsékolás!

Nem más ez, mint egy karbantartási orosz rulett! Hatalmas kockázatvállalás állítólag az életben maradásért - hiszen azért nem lehetett karbantartani, mert mindennél fontosabb volt a termelés - miközben mindenkinek pattanásig feszültek az idegei attól való félelmében, hogy éppen most mondja be az unalmast a berendezés, minden vezető minimum elégedetlen lesz, mindenki mindenkit hibáztat majd, megy az egymásra mutogatás, a vevő pedig szép csendben átpártol másik beszállítóhoz…

Fogjunk mindent a termelésre! Vagy a karbantartásra?
Ne! Inkább változtassuk meg a módszereket!

A fentiek alapján könnyen támadhat az Olvasóban az az érzés, hogy a termelés a hibás a kialakult helyzetért, azonban azt tudni kell, hogy a hatékonyan elvégzett, és számszerűen is eredményes karbantartást - már ha ilyen lenne a példánkban szereplő csapat munkája - a termelés nem halogatná. Hiszen egyértelműen tudatosul ilyenkor a termelési vezetőkben, hogy a karbantartási csapatuk a záloga a berendezések megbízható üzemelésének, hadrafoghatóságának. Ezt semmiképp nem tenné kockára!

Van tehát itt" vaj mindenki fején", de leginkább a munka módszeressége hiányzik!

Tapasztalataink alapján a tervezett eseményeket legjobb, a tervtől való minimális eltéréssel megvalósítani - valójában nincs is értelme másként, de ugyanakkor mérni kell a hatásukat is, és fejleszteni a tapasztaltok alapján.



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium