25. rész: Hidraulikus rendszerek leggyakoribb üzemeltetési hibái

A termelő üzemek területén megfordulva sokszor azt tapasztaljuk, hogy a hidraulikus rendszerek csillognak a vastag olajszennyeződéstől, nem ritkán olajsártól, az egyes vezetékek, tartályok fala érinthetetlenül forró, és a kezelők időnként panaszkodnak a rendszer sebességére/erejére is. Ha a jelenség okát firtatjuk, általában ugyanazokat a sablonválaszokat kapjuk: "Hiszen minden hidraulikus rendszeren van olajfolyás, nem?" "Nézze meg, hány gép van itt! Hogyan is lenne lehetséges mindegyiket rendszeresen ellenőrizni?" "De hát időnként ellenőrizzük az olajszintet és a szűrőket, ez elegendő, nem?" Valóban semmilyen más igénye nincs egy hidraulikus rendszernek?

Hat alapvető hibát sorolunk fel lentebb, amelyek mindegyikét kerülni kell, ha megbízhatóan üzemelő hidraulikus rendszert szeretnénk az eszközparkunkban tudni:

  1. Rossz nyomásbeállítás
  2. Olajcsere-problémák
  3. Túlmelegedés
  4. Nem a legjobb olajtípus használata
  5. Problémamegoldás koncepció nélküli alkatrész csereberével
  6. Nincs rendszeres ellenőrzés, mert nincs hozzá kidolgozott utasítás

1. Rossz nyomásbeállítás

Igen gyakran tapasztalható, hogy a helyi szakemberek megemelik egy-egy hidraulikus rendszer nyomását. Ennek az "ügyes" házi praktikának csak az egyik következménye a munkavégző elemek által leadott nagyobb erő, ugyanakkor több káros következménye is van. Az így keletkező erőtöbbletet ugyanis a rendszer elnyeli, vagy mert eleve hibákkal volt terhelt a berendezés üzeme, vagy egyszerűen az erőnövekedés hatására keletkeznek majd a problémák. A lényeg így is, úgy is ugyanaz! Csakhamar azt vesszük észre, hogy az olaj szivárog, az alkatrészek idő előtt elhasználódnak, túlzottan melegszik a rendszer, ami az olaj gyors elhasználódásához vezet…stb.

E költséges következményeket könnyedén elkerülhetjük, ha mindig korrekt értéken tartjuk a hidraulikus rendszereinkben a nyomást.

2. Olajcsere-problémák

Mi a probléma az olajcserével? Az új olaj mindig jobb, mint a régi, nem igaz? Nem feltétlenül! Kicserélni az olajat azért, mert az szennyezett, idő- és pénzpocsékolás. Olajcsere során a szakemberek leengedik a tartályból a régit, majd feltöltik a rendszert az újjal. Csakhogy ami a gépben maradt, az még mindig szennyezett! Ekkor aztán az új olaj magával ragadja a régit annak minden szennyeződésével együtt, és ez több okból is káros. Egyértelmű, hogy a szennyeződések lerakódhatnak, koptató hatásuk lehet, eltömődést okozhatnak, de adott esetben - például egy olajvizsgálat során - azt a téves következtetést is levonhatjuk, hogy rossz a berendezés, hiszen a nemrégiben elvégzett olajcsere után máris sok a szennyeződés a kenőanyagban. Ha még ehhez azt is hozzátesszük, hogy az olaj betöltésének körülményei gyakran igen "mostohák" - piszkos a betöltőnyílás környéke, tisztítatlan olajtartály, sok-sok levegőbuborék a betöltés során.stb. -, akkor könnyen lehet, hogy az olajcserével több kárt okoztunk, mint hasznot. Sokkal célravezetőbb a rendszer átöblítése, mivel ez a teljes olajmennyiséget megmozgatja, így minden szennyeződés kiszűrhető, és kívülről sem kerülhet bele semmi.
 
 
1. ábra Sokszor a szűrés/rendszeröblítés jobb megoldás, mint maga az olajcsere - a képen balról jobbra ugyanaz az olaj látható többszöri átszűrés után
 

Csak akkor kell az olajat lecserélni, amikor az alapolaj elhasználódott - degradálódott, leggyakrabban a túlmelegedések miatt - vagy az adalékanyagok "elfogytak", elbomlottak a rendszerből. (Itt a szakértők között vita bontakozott ki az utóbbi időben, annak tekintetében, hogy elegendő-e az adalékok pótlása, vagy érdemes-e lecserélni az olajtöltetet.) E két körülményen kívül az olaj nem megy tönkre, csak elszennyeződik.

3. Túlmelegedés

A túl magas hőmérsékleten üzemeltetett hidraulikus berendezés garantáltan meghibásodik, mégpedig hamarabb, mint gondolnánk. Mint ismeretes, az ásványi eredetű hidraulikaolaj megengedett maximális hőmérséklete 60oC, ennél magasabb hőmérsékleten folyamatosan üzemeltetve az olaj igen hamar tönkremegy. (Szintetikus olajak esetében 70oC a maximálisan megengedhető). Figyelemre méltó körülmény, hogy az olajhőmérséklet 5oC-os emelkedése esetén annak hatásfoka és élettartama 8%-al csökken!

Tartsuk a fókuszban a rendszer hőmérsékletét, és ha megemelkedik, azonnal nézzünk utána a problémának, és javítsuk ki!

4. Nem a legjobb olajtípus használata

Az olaj a gép vére, önmagában is az egyik legfontosabb "berendezéselem". Ha meghibásodik a hidraulikus rendszer, akkor annak hátterében 96%-ban az olaj rossz kezelése áll. Érdemes átgondolni, milyen szempontok alapján kell kiválasztani a megfelelő olajat. Az olaj a rendszerben több funkciót lát el:

  • Energiát közvetít a szivattyú és a munkát végző elemek között
  • Hűti azokat az elemeket, amelyekkel közvetlenül kapcsolatba kerül, elszállítja a hőt az alkatrészektől a tartályig, ahol a környezetbe kerül a hőenergia
  • Minden hidraulikus olajnak feladata a kenés is
  • Ami talán meglepő lehet: az olaj tömítési funkciót is ellát! Noha a hidraulikus gépen sok helyen találunk polimer tömítéseket, de ezek bizonyos tűréssel készülnek. És itt van az olaj tömítő szerepe, mert annak viszkozitása befolyásolja a tömítések olajmegtartó képességét.
  • Korróziógátló hatással rendelkezik
  • Megakadályozza a szennyeződések lerakódását

E funkciók és a gép igényei meghatározzák, hogy milyen olajat használjunk a rendszerünkben. Itt kerül előtérbe a kenőanyag-beszállító helyes kiválasztása. A jó beszállító nemcsak a legjobb olaj meghatározásában nyújt segítséget, hanem folyamatosan monitorozza az olaj teljesítőképességét/állapotát, és ha szükséges, beavatkozásokat javasol vagy hajt végre az olaj optimális állapotának fenntartása érdekében. A gyári ajánlások természetesen nagyon fontosak, ugyanakkor közel sem elegendő pusztán azokra hagyatkozni, hiszen mi a helyzet akkor, ha a gép gyártójától igen messze kerül a berendezés, és nem érhető el az adott földrajzi régióban az általa ajánlott olajtípus? Ilyenkor - és még számos esetben - máris az optimális olaj kiválasztásának kérdése előtt találjuk magunkat.

Mindenképpen a gyártói előírások figyelembevételével, de a további működési jellemzők tisztázása után megfontoltan válasszuk ki a legmegfelelőbb hidraulikaolajat és annak beszállítóját!

5. Problémamegoldás koncepció nélküli alkatrészcserével

A TV-műszerészek között évtizedekkel ezelőtt divatos volt egy javítási módszer, amelyet a szakmai szleng csak "balegyes" módszernek nevezett. Lényege, hogy "ha semmiképp nem találod a hibát a készülékben, balról jobbra egyesével cserélj ki mindent." Ugye érezzük milyen szakmai alaposságot - pontosabban annak hiányát - reprezentál az ilyen műszerész? Így van ez gyakran a hidraulikus rendszerek javításánál is. Sajnos. Ha a hibafeltárást nem szisztematikus, logikai sorrendben végzett lépések sorozataként hajtják végre, hanem szükségtelenül cserélgetik az alkatrészeket, akkor a szennyezőanyagok bekerülésének a veszélye egyre csak növekszik. Sajnos az ilyen "balegyes" javítások nemhogy megoldanák, de inkább szaporítják a problémákat.
Egy hidraulikus rendszer hibájának kijavítása során a legértékesebb öt perc a rendszer kapcsolási rajzának tanulmányozása.

Szükséges a helyi karbantartók beiskolázása olyan képzésre, ahol nemcsak a hidraulika alapjait és a rajzolvasást, de a rendszerhibák keresésének szisztematikus lépéseit is oktatják.

6. Nincs rendszeres ellenőrzés, mert nincs hozzá kidolgozott utasítás

Talán a legtöbbet akkor tehetjük a berendezésünkért, ha kidolgozzuk annak rendszeres ellenőrzési metódusát. Ez pedig - amint azt feljebb már részleteztük - sokkal többet jelent, mint a szűrők és az olajszint puszta ellenőrzése! De mit kell tartalmaznia egy hatékony csekklistának?

A rendszeres ellenőrzés minimum követelményei a következők:

  1. Ellenőrizzük a szivattyú(k) szállítóteljesítményét, hogy a megfelelő mennyiségű olajat szállítják-e a rendszer számára.
  2. Ellenőrizzük a hidraulikus akkumulátorokat, hogy azok valóban ellátják-e a kiegyenlítési funkciójukat, biztosítva ezzel a berendezés kívánatos sebességét és zavartalan üzemét minden üzemállapotban.
  3. Minden hidraulikus rendszernek vannak vezetékei/részei, melyek forrók (55oC felettiek), melegek (38-55oC) és relatíve hidegek (<38oC). E hőmérsékletek rendszeres ellenőrzésével idejekorán feltárhatunk alkatrészhibákat, mielőtt még az egész berendezés működésképtelenné válna.
  4. Az egyik tapasztalatunk, hogy minden hidraulikus rendszer szivárog. Ebbe szépen bele is törődnek sokan. Holott ha csak egy csepp/másodperces mértékű igen enyhe szivárgásra gondolunk, az is több, mint 1500 l olaj egy évben. Lássunk tisztán! Ha bármilyen szivárgást találunk, annak oka van, amelyet meg kell keresni és meg kell szüntetni, s emellett gondoskodni kell arról is, hogy soha többé ne fordulhasson elő a probléma.
  5. A rendszerek egyik leggyakoribb hibája a helytelenül beállított nyomás. Ebből aztán túlzott erőhatások, szivárgások, melegedések keletkeznek, és még felesleges elektromos energiát is emésztenek. Be kell állítani a nyomást és ki kell javítani a hibákat, amelyek miatt esetleg azt megemelték, vagy megemelkedett.
  6. Ellenőrizzük a csöveket és csatlakozásaikat, hogy megfelelően rögzítettek-e.
  7. Ellenőrizzük a szűrőket. Ez legtöbbször megoldható szemrevételezéssel vagy elektromos indikátorral.
  8. Ellenőrizzük a rendszer hőcserélőit, hogy megfelelően működnek-e. Ne feledjük: az ásványi olajokból készült hidraulika olaj 60oC felett rohamosan degradálódik.
  9. Ellenőrizzük a lélegeztető szűrőt. E műveletet ajánljuk a karbantartási tervben előírni.
  10. Ellenőrizzük a szivattyúk esetében a rendellenes hangokat/rezgéseket a kavitáció és a légbuborékos üzemállapot beazonosítására, valamint a szelepek átengedését is izolálhatjuk a rendellenes hangok alapján.
Sok berendezése van? Több tucat hidraulikus rendszerű gépet üzemeltet? Nem tudja, hogyan oldja meg a rendszeres ellenőrzésüket, napi karbantartásukat? Szeretné, ha gépparkja nem csillogna az olajszivárgásoktól, vagy feketéllene az olajsártól? Kérjen segítséget karbantartási szakértő csoportunktól! Gondozza Ön is hidraulikus rendszereit, hiszen ezzel üzembiztonságot nyújthat a termelés számára, és pénzt spórolhat a váratlan meghibásodások elkerülésével!
 



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

 



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium