37. rész: 5 egyszerű lépés, amellyel hatékonyabbá, és egyben olcsóbbá teheti kenési programját!

Ma Magyarországon a legtöbb vállalatnál úgy érzik a szakemberek, a kenéssel kapcsolatban nincs mit tenni, nincs mit tanulni. Az alkalmazott kenési módszerek és anyagok évek hosszú során át kristályosodnak ki egy-egy cégnél, teljességgel mellőzve korunk egyik legfontosabb szemléletét, a folyamatos fejlődést. A következő írásunkban öt olyan problémát mutatunk, amelyet kezelve drasztikusan javítható a kenésmenedzsment az Ön cégénél!

Probléma1: Nem a géphez/terheléshez optimalizált kenőanyagot használják egy-egy berendezéshez. Az ésszerűsítések nélküli kenőanyag gazdálkodás túlságosan sok olaj-/zsírféleséggel működik, amelyek kiválasztásakor döntően a gyártói ajánlások dominálnak, attól eltérni sem gyakoriságban, sem a választott kenőanyag típusát illetően nem akarnak/mernek.

Másfelől viszont a pusztán gazdasági szempontú költségcsökkentések képesek annyira leegyszerűsíteni a kenőanyagok körét, hogy jószerével 2-3 olaj-, valamint 2-3 zsírtípuson kívül semmit nem találunk a területen. Optimálisnak semmiképp nem nevezhető az ilyen módon „redukált” kenésmenedzsment.

Javaslat: Optimális kenőanyag kiválasztás. Az optimális választás sem alul-, sem túlköltést nem jelent. Óvakodjunk az olcsó kenőanyagoktól, ugyanakkor csak ott alkalmazzunk magas élettartamú kenőanyagot, ahol más körülmény – gyakori csere a szennyeződések miatt, megakadályozhatatlan szivárgások – nem teszik szükségessé a gyakori utántöltést/cserét. A legfontosabb, hogy tisztában legyünk a berendezésünk teljesítmény/igénybevétel jellemzőivel, amely szerencsés esetben gépkönyvi adat, más esetben magunknak kell meghatároznunk, megbecsülnünk.

olajszűrő
1. ábra Szellőztető- és betöltő szűrő

Probléma2: Az alkalmazott kenőanyag élettartamát típustól/anyagtól függő állandónak gondolják, az élettartam megóvására, kiterjesztésére nem törekszenek. Csakhogy a kenőanyag élettartama nem pusztán annak minőségével áll összefüggésben, de függ annak használatban/működésben töltött idejétől is. Továbbá a működés során felléphetnek olyan behatások, amelyek alaposan lerövidíthetik egy kenőanyag élettartamát: megnövekedett hőmérséklet, nedvesség behatolás a kenőanyagba, levegővel való érintkezés, szennyezőanyagok bekerülése. A legtöbb üzemeltető nem törekszik arra, hogy ezeket a hatásokat csökkentve tegyen kenőanyagai és ezzel gépei élettartamának hosszabbításáért. 

Javaslat: Proaktív kenőanyag élettartam hosszabbítás. Folyamatosan kísérjük figyelemmel a kenőanyagrendszer hőmérsékletét, ha megemelkedik, derítsük ki és hárítsuk el az okát. Vizsgáljuk, vagy vizsgáltassuk meg kenőanyagunkat rendszeresen, és ha az alapolaj nem degradálódott, szűressük és adalékoltassuk újra szakértővel, szükség szerint. A lélegzőnyílásokat sose hagyjuk szabadon (a használt cérnakesztyűvel történő betömködés nem elégséges!), alkalmazzunk megfelelő szellőztető szűrőt (szilárd szennyeződést és a nedvességet kiszűri, sőt egyes típusok a betöltéskor esetlegesen bekerülő szennyeződések ellen is védenek). 

olajszűrő kocsi
2. ábra Olajszűrő és víztelenítő kocsi

Probléma3: Garanciális, új gép esetén teljesen világos, hogy nem térhetünk el a gyári ajánlásoktól. A garancia idő lejárta után azonban sok esetben a helyzet konzerválódik, senkinek nem jut eszébe a „jól bejáratott rendszer” bolygatása. Pedig érdemes lenne!

Javaslat: Optimalizáljuk a kenőanyag cseréjének időközét! A szokásos használati periódus vége felé, vizsgáltassuk meg laborban a kenőanyagot és annak állásfoglalása alapján kitolhatjuk a kenőanyag csere időközét. Egészen pontosan, közelítsük meg állapot alapon a kenőanyag cseréjét. Talán a gondolat kissé illuzórikus, de a csapágyzsír cseréjét vagy utántöltését is legjobb lenne állapot alapon elvégezni. Ezt ma még a nagyértékű berendezéseknél sem alkalmazzák elterjedten. 

Probléma4: Sok esetben a kenőanyagokat hordóban, vödörben, kannákban, flakonokban szállítják. Még kapacitálják is a kereskedők a vásárlót, hogy nagyobb mennyiséget vegyen, hiszen akkor kedvezményt is kaphat. Ugyanakkor sok esetben a fel nem használt kenőanyag mennyiség még az eredeti csomagolóanyagban tárolva is sérülhet. Levegő, nedvesség, szennyeződések kerülhetnek bele, extrém esetben (pl. rásüt a nap az olajos hordóra) még a hőterhelés is tönkreteheti.

Javaslat: Csökkentsük tehát a csomagolási veszteséget! Az optimalizálás során figyelembe vehetjük a betöltési mennyiségeket, és azoknak megfelelő kiszerelésben szerezzük be a kenőanyagot. Ez többnyire ma az egyedi csomagolás csökkentését jelenti, azaz kisebb hordó/kanna/flakon/vödör… Másik veszteség kialakulási pont, amikor utántölthető a kenőanyag hordozó/betöltő eszköz. Ha ezek nem jelöltek, könnyen keveredés fordulhat elő! Jelöljük, és színek szerint különböztessük meg a kenőanyagokat és betöltésükre szolgáló eszközeinket.

olaj szivárgás költsége

Probléma5: Szivárgások! Kell részletezni? Olajban tocsogó hidraulikus tápegységek, szivárgó csövek, csatlakozók, munkavégző elemek, betöltéskor mellé öntött olaj… stb.

Javaslat: Csökkentsük minimálisra a szivárgásokat! A szivárgások nem pusztán a kenőanyag nagyobb mennyiségű fogyasztását/fogyását eredményezik, de megbízhatósági és biztonsági következményük is van. A legkisebb szivárgást is vegyük észre, és azonnal tegyünk ellene, szakszerűen!

Fenti tanácsok nem igényelnek különösebben elmélyült kémiai/szakmérnöki ismereteket, sőt rendkívüli erőfeszítéseket sem. Pusztán gondos műszaki gazdái legyünk berendezéseinknek, és hamarosan csökkenni fognak kenőanyag költségeink és a helytelen kenésből származó megbízhatósági gondjaink!

Persze mindehhez alaposan ismernünk kell berendezéseinket, működési körülményeiket, valamint be kell vetnünk a humán szenzorokat, azaz a felhasználók/gépkezelők érzékeit és észleléseit is! Amely cég magas szintű kezelői öntevékeny karbantartást működtet, egészen biztosan visszaszorít minden váratlan gépmeghibásodást!

fgportre w105Tudja, hogyan élesítheti a humánszenzorok százait cégénél? Tudja, hogyan építhet fel bombabiztos kezelői öntevékeny karbantartást? Ha kíváncsi, keresse szakértőnket, aki készséggel áll rendelkezésére a témában!

Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon, vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium