41. rész: A hazai karbantartási szakma kivívja a nyugati szakemberek elismerését

karbantartas„A nyugat-európai anyavállalatok szakemberei megtanulták, hogy a magyar mérnökök nemcsak üzemeltetésre/karbantartásra alkalmasak, hanem tervezni és fejleszteni is tudnak.” Ez a mondat egy neves hazai műszaki professzortól hangzott el jó tíz éve. Valljuk be, nem éppen hízelgő a karbantartási szakmára nézve. Mára azonban egyértelműen állítható, hogy a karbantartás önálló tudománnyá fejlődik, és aki igazán hatékonyan akarja működtetni, számos elmélettel és gyakorlati fogással kell megismerkednie. Nézzük mivel vívták ki hazai vállalatok a cégcsoportjuk vezetésének elismerését! 

E példák mindegyike valós ipari „történet”, amelyet munkáink során, testközelből ismerhettünk meg, sőt az eredmények elérésében jelentősen közreműködtünk. Jellemző e munkákra, hogy tanácsadóként módszereket és tapasztalatot – nem utolsó sorban műszaki szaktudást – vittünk e cégekhez, s az ottani szakemberekkel együttműködésben építettünk ki hatékonyabb karbantartási (és termelési) rendszereket.

Példa 1: Korábbi magyar gyártóvállalat ma német tulajdonosi háttérrel

fejlődésA vállalatnál, korábbi (működésből, valamint a piaci sajátosságokból adódóan) kritikusan kevés karbantartóval jelentős géppark fenntartása a feladat, amelynek során csakis a tűzoltás volt jellemző, de már azt sem győzték. A géppark osztályozásával kiemeltük a kulcsgépeket, a kulcsgépekre részletes elemzésekkel (kritikusság-becslés, ERCM… stb.) kialakítottuk a tudatos és optimális karbantartási mixet, bevonva a kezelőket is a feladatokba. Feltérképeztük az eszközök állapotát, és szervezési technikákkal a rengeteg javítási feladatot megvalósítható ütemű helyreállítási munkává transzformáltuk. Képzéseket hajtottunk végre, és rendszeres ellenőrzéseket alakítottunk ki, az eltérések kezelésével önfejlesztővé tettük a rendszert, így gondoskodva a fenntartásról/fejlesztésről.

Eredmény: a német szakemberek kétkedve érkeztek a karbantartás felülvizsgálatára, és elismeréssel távoztak, mondván: ezt az irányt kell tartani!

Példa 2: Korábbi magyar gyártóvállalat csoport, ma német tulajdonosi háttérrel

Nagy múltú gépipari cégnél a forgácsoló, hegesztő, felületkezelő és bevonó berendezések közül a kiemeltekkel foglalkoztunk. Első sorban az autonóm karbantartás megerősítése volt a feladatunk, amelynek során alkalmazva a fent már említett technikákat, kialakítottuk a kezelői rutinfeladatok rendszerét, utólagos hibaelemzéssel összekötött gép/folyamat fejlesztéssel jelentősen növeltük a kiemelt eszközök hatékonyságát. A rendszer sztandardizáltan működik, alkalmas a kiterjesztésre, rendszeres önauditokkal tartjuk fenn és fejlesztjük működését.

fejlődésEredmény: a német szakemberek a kiemelt berendezések kezelésének felülvizsgálatát végezték (több más átvilágítási feladat mellett) és határozottan javaslatot tettek a gyakorlat kiterjesztésére a másodlagos fontosságú berendezések körében is. Nem mellesleg elismerték, hogy a németországi telephelyen sem kezelik ilyen hatékonyan a kulcsberendezések kezelői karbantartási feladatait.

Példa 3: Korábbi magyar, gyártóvállalat csoport, ma amerikai tulajdonosi háttérrel

A vállalatcsoport az egyik legkiélezettebb versenypiacon működik, gépparkja vegyes, a koros és az új berendezések egyaránt megtalálhatók a cégnél. A hatékonyság növelése évről évre kifejezett cél, amely minden részleg, így a karbantartás elé is évi 5-10%-os javulást irányoz elő. Ilyen körülmények közé érkeztünk TPM módszertanunkkal, amelynek keretében öt alapvető területen tevékenykedtünk. Kialakítottuk a kezelői karbantartást, felturbóztuk a tervszerű karbantartást, jelentős berendezés fejlesztési munkákat koordináltunk, tréningeket tartottunk és projekt PR fogásokkal mozgósítottuk a dolgozók széles körét. Veszteségmérést állítottunk fel a műszaki okokból elvesző hatékonyság gyökérokainak célzott visszaszorítására.

Eredmény: a TPM együttműködés következtében a vállalat számos telephelyén üzemek működését (termelés és karbantartás oldalról) sikerült hatékonyabbá tenni, megmentve, vagy éppen meghosszabbítva azok „életét”.

Példa 4: Magyarországon működő autógyártó vállalat belső szolgáltatója

fejlődésA jelentős számú eszköz osztályozásával és elemzésével karbantartási stratégiát alkottunk, megfogalmaztuk a tervszerű karbantartási feladatokat, elvégeztük az éves ütemterv kialakítását, ezen belül az erőforrás tervezést is.

Eredmény: elégedett német auditorok, az egyes vizsgálatok során egyre magasabb értékelés a részükről, azaz a központi szakemberek által visszaigazoltan fejlődő karbantartás!

 


Ön is szeretné, hogy a cégközpont auditorai elégedettek legyenek a karbantartási rendszerével?

Szeretné, ha nemcsak „a mundér becsületét” védhetné meg, hanem valóban megbízhatóvá alakíthatná eszközparkját?

Szeretné, ha nem kellene egy-egy ellenőrzésre fejvesztett kapkodással készülni, hanem bármikor és büszkén mutathatná be karbantartási rendszerét?

Keressen bennünket, mi segítünk az eszközpark és a karbantartás megbízható jövőjének felépítésében!

Fekete GáborHa felkeltettük érdeklődését, keresse Fekete Gábor karbantartási szakértőt a 06-20/973-2866-os telefonszámon, vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Péczely György
ügyvezető igazgató
+3620/974-64-88
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium