12. Rész: Karbantartási szervezet

Az Önöké lapos vagy több szintű? Egyvonalas vagy mátrix, netán tenzor jellegű? Egy vagy több dimenziós? Egyáltalán hogyan alakult ki az a szervezeti forma, amelybe a vállalatnál a műszakiak tartoznak? És megfelelő ez a felépítés vagy változtatással javíthatunk a szervezet működésén? És ha változtatni szeretnénk, hogyan fogjunk hozzá?

A termelővállalati karbantartó szervezetek sokáig követték a vállalatokra jellemző hierarchikus felépítést, de ma már elsősorban a multinacionális vállalatoknál mátrix szervezettel is egyre gyakrabban találkozni. A vállalatok fejlődését kísérő szükségszerű átalakulások a karbantartó szervezeteket sem hagyják érintetlenül. A lépést azonban nem mindig a korszerűsítéssel összhangban, átgondoltan hajtják végre, időnként a „toldozgatás-foldozgatás” jellemzi. Például nyugdíjazáshoz közeledik a jelenlegi vezető, ki kellene emelni valakit a csoportvezetők közül, aki ismerve a helyi sajátosságokat/technológiát/gépeket hamar (?) irányítóemberré válhat. Biztos, hogy pusztán ennyi a pótlás? Vagy csoportvezetői pozíciókat kellene létrehozni, és a vezetési feladatok egy részét nekik delegálni. Esetleg éppen hogy pozíciókat kell(ene) megszüntetni, ami még nehézkesebben megy, hiszen általában visszaminősítésként élik meg a dolgozók az ilyen lépést. Netán felmond egy vagy több kolléga, és a többiekre hárulnak a feladataik, vagy olyan gépsor érkezik a vállalathoz, amely az eddigiektől jelentősen eltérő karbantartási megközelítést igényel. Mind-mind olyan hétköznapi helyzet egy vállalat életében, amely fel tudja borítani a karbantartás mindennapjait, és a dolgozók átcsoportosítására lehet szükség.

 

1. ábra Mátrix és hierarchikus szervezet

Mi indukálja a szervezeti felépítés megváltoztatását, hol ér véget a szervezeten belüli erőforrás-„tologatás”?

A szervezet átalakításához általában a feladattömeg ismeretében célszerű hozzányúlni, ezért ha a vállalat korszerűbb karbantartás kiépítésébe kezd, akkor azt tanácsoljuk, ne ezzel kezdje. Először a cikksorozatunk előző részeiben felsorolt kérdésekben kell tisztán látni, ily módon az is átláthatóvá válik, milyen erőforrásokat kell mozgósítanunk a terveink végrehajtásához. Javasoljuk, hogy a géppark elemzésével kezdjék, majd az általános jó műszaki állapotát teremtsék meg, és ezek után a fenntartás és további fejlesztés feladatainak összességéhez rendeljenek erőforrást.

Ugyanakkor számos további tényező befolyásolhatja, milyen is legyen a szervezet maga. Lényeges a vállalati működési jelleg: termelő, előállító vagy szolgáltató tevékenységek más-más megközelítést igényelhetnek. Nagyon fontos a vállalati stratégiához illeszkedő karbantartási stratégia kidolgozása, amely végső soron előrevetíti, mire is kell berendezkednie a szervezetnek. Hiszen mindenféle műszaki feladat felvállalása egészen bizonyosan nem lehetséges.

 

2. ábra Nem lehet az elképzelhető összes feladatot ellátni, szükséges a stratégiai jelentőségűekre fókuszálni

Sok esetben halljuk azt a kérdést: „Ki irányítsa a műszaki szakembereket?” Teljesen különálló részlegként egy, a CEO alá tartozó műszaki igazgató? Ily módon ő a termelési menedzserekkel azonos szinten mozog, és hasonló jogkörrel rendelkezhet, ennek folytán önálló szervezetként tud működni a karbantartás. Vagy jobb, ha a karbantartás, mint részleges önállósággal rendelkező egység a termelésvezetés irányítása alá kerül? Netán minden önállóságától megfosztva olvasszuk be a karbantartást a termelésbe? Egyik megoldás előnye az erős szakmaiság, míg a másiké a gyors reagálás és a termelési igények maximális figyelembe vétele.

Meg kell jegyeznünk, a karbantartás-fejlesztési törekvések nem hoznak szükségszerűen átalakítást magukkal, a munkamegosztás azonban változni fog, ez egészen bizonyos. Ugyanis egyértelmű cél, hogy a rutinmunkákat és alapvető gondozási, ellenőrzési műveleteket a termelő személyzetnek delegáljuk, felszabadítva ezzel a karbantartókat, hogy az elmélyült, szaktudást igénylő feladatok felé orientáljuk őket.



Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás-fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium