33. rész: Alkatrész menedzsment II.

Az alkatrész menedzsmentről korábban már írtunk, de munkánk során látjuk, minden vállalatot továbbra is élénken foglalkoztat a téma. A tapasztalataink ugyanakkor azt mutatják, számos vállalat ugrott már neki a karbantartási raktárkészlet csökkentésének, és javarészük enyhén szólva nem ért el átütő sikert. Vajon milyen tényezők nehezítik az anyagkészlet csökkentését, és hogyan lehetne leküzdeni e nehézségeket? Kétrészes cikkünk kérdéseket vet fel és válaszokat ad a fenti témára!

Optimalizálható-e egyáltalán a karbantartási anyag raktár?

Aki szeretné ezt a feladatot elvégezni, de nem kívánja lebénítani a karbantartási részleget, először a legfontosabb kérdésekre keressen választ:

Előfordulnak-e hosszabb ideje nem mozduló – inaktív - tételek?

TwinBin

Előfordulnak-e készletkifogyás miatt várakozó javítások?

Rendezett-e a raktár, könnyen megtalálhatók-e az egyes szükséges alkatrészek?

Egy helyen és egy kézben összpontosulnak-e a raktározási feladatok?

Ha a válaszok rendre nem-nem-igen-igen, nem is olyan nagy a baj, legfeljebb némi túlkészletezéssel kell megbirkózni.

Ha azonban bármely kérdés esetén a válasz nem megnyugtató, előbb utóbb biztosan hozzá kell majd nyúlni a karbantartási anyagok raktárához.

Vizsgáljuk meg az egyik legkedvezőbb esetet, amikor karbantartás fejlesztési törekvések során merül fel a kérdés, mit tartsunk raktáron.

Ilyenkor el kell különíteni a gyorsan fogyó alkatrészeket (rezsi anyagok, kopó alkatrészek, kisebb értékű, de nagy tömegben fogyó tételek), a tervezett karbantartások, valamint a javítások során felhasznált anyagokat.

Gyorsan fogyó anyagokTwinBin

Jellemző: Ezeket az anyagokat a fogyasztás és érték alapján beazonosíthatjuk, ide tartoznak az általános kötőelemek, vagy az egyszerűbb tömítések, a megmunkáló gépek szerszámainak váltólapkái, a szűrőbetétek, vagy kilincsek, csaptömítések, persze a sor folytatható iparágtól, berendezéstől, tevékenységtől függően sokáig. Az anyagoknak e körére jellemző tehát a gyors fogyás.

Beszerzés: Legtöbb esetben vagy a felhasználó maga épít készletet és menedzseli azt, vagy valamely beszállítóra bízza (konszignációs raktár).

Készletezés: Jól érvényesülnek a logisztika alapelvei, minimum-maximum készletek meghatározhatók, maximumra töltés, vagy egységnyi rendelési mennyiség, vagy azonos időközönkénti rendelés megvalósítható.

Tervezett karbantartás alkatrészei

Jellemző: Mindazon anyagok, amelyeket a tervezett karbantartási események során kívánunk felhasználni. Legfontosabb jellemzőjük, hogy felhasználásuk előre jelezhető, noha értékük széles skálán mozoghat. (Meg kell jegyezni, hogy tervezett karbantartási esemény az ERCM elemzés szerint kritikusak minősülő elemekhez kapcsolódik.)

Beszerzés: Alapvető kérdés, milyen gyorsan szerezhetők be ezek az anyagok. Mivel felhasználásuk előre ismert, a beszerzés várható idejét megbecsülve eldönthető, tartsunk–e készleten belőlük vagy sem.

Készletezés: A minimum készletek itt is függenek a beépült mennyiségtől, de legtöbbször alig néhány darab a minimum, azok is főként a nehezen beszerezhető alkatrészek. A gyors és könnyű beszerzésű alkatrészek esetében érdemesebb a karbantartás előtti értesítés (CMMS funkció) idejével manipulálni.

Javítások során felhasznált anyagokanlízis

Jellemző: Ezen anyagok felhasználási mennyiségét csak évek üzemeltetési és javítási tapasztalata alapján lehetséges megbecsülni, azonban csak akkor, ha megbízható hibaelemzések és adatgyűjtések állnak rendelkezésre. Ha nincsenek ilyen adatok, akkor az ERCM elemzéshez kell visszanyúlni, ahol az adott berendezéselem meghibásodási következményei között releváns a termelési sebességre gyakorolt, illetve a gépleállást okozó hatás. (leállítja-e a gépet az elem hibája, vagy „csak” lassítja, netán a termékek minőségét is befolyásolja.)

Gyakorlatilag az elemzési módszer szerint kockázatosnak minősülő elemek alkatrészeit már az előzőek alapján górcső alá vettük, így itt első sorban a hibáig üzemeltetett berendezéselemekről illetve a hozzájuk kapcsolódó alkatrészekről kell döntést hozni.  

Beszerzés: Mivel felhasználásuk bizonytalan, legjobb, ha a készletezést nem magunk végezzük, hanem – főleg a nagy értékű alkatrészek esetén – cégcsoporton belüli együttműködés, netán hasonló gépparkú vállalattal kötött együttműködés alapján, egy közös készletet építünk, és azt gondozzuk.

Készletezés: Első sorban a hibagyakoriság és a beépült mennyiség függvényében határozhatjuk meg a mennyiségeket.

 

 

Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjük, keresse Fekete Gábor karbantartás fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon, vagy az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium