6. rész: A karbantartás számítógépes támogatása

„Számítógéppel könnyedén elvégezhetőek azok a feladatok, amelyek nem lennének, ha nem lenne számítógép…”

Mint minden műszaki ember, bizonyára Önök is jobban szeretnek a gépekkel foglalkozni, semmint adminisztrálni, dokumentálni. Ha azonban találkoznak egy berendezéssel – főként, olyannal, amelynek javításában még nincs kialakult rutinjuk – igen valószínű, hogy először a dokumentációt tanulmányozzák át. Ez a kettős helyzet jellemzi a műszaki szakembereket és a körülöttük keletkező vagy általuk használni kívánt adatok halmazát. Használni? Igen! Gyűjteni? Nem!

Cikksorozatunk eddigi részeiben beszéltünk már tervezésről, preventív feladatokról, ütemezésről, mérőszámokról, de arról még nem ejtettünk szót, hova kerülnek a kapcsolódó adatok, honnan kerülnek elő a mérőszámok. Vagy ki és honnan varázsolja elő számunkra a szükséges géptörténetet, amely adott esetben egy hibakeresést nagymértékben megkönnyíthet. Érdekes kérdés az is, vajon egy több tízezer tételt tartalmazó alkatrészraktárban, hogyan tudunk könnyen, gyorsan eligazodni. Hogyan tudjuk az eltervezett preventív feladatok teljesítését megszervezni, és nyomon követni.

Ha minden információt papír alapon tárolnánk, némi túlzással erdőgazdálkodást kellene folytatni minden cégnek, hogy fedezze papírigényét. A számítógép használata szükséges ez ma már vitathatatlan, de vajon milyen módon tudja támogatni a karbantartási rendszerünket ez a hatékony eszköz?

Természetesen a megfelelő szoftver igen nagy rugalmassággal sok funkciót biztosíthat számunkra, azonban e szoftverek választéka zavarba ejtően széles, míg az alkalmazásokat látva meg kell állapítanunk, három-négy szoftver terjedt el a magyar vállalatoknál. Anélkül, hogy ezek ismertetésébe fognánk, szeretnénk felhívni a figyelmet, néhány alapelvre a CMMS (Számítógépes Karbantartás Irányítási Rendszer) rendszerekkel kapcsolatban.

Nem árt tudni, hogy a számítógép „buta rabszolga”, arra képes, amire megtanítják, de értelmesen helyettünk nem gondolkodik, bármilyen szoftvert futtatunk is rajta. Fontos tehát először a karbantartási rendszert átgondolni, a folyamatokat rendbe rakni, és csak ezután „gépesíteni”, mégpedig konkrét specifikáció elkészítése után.

1. ábra A karbantartás rendbetétele nélkül CMMS rendszert alkalmazni olyan, mint ha útépítés alkalmával a jól bejáratott tehéncsapást kibetonoznánk. Időnként lehet jól járható, de máskor...

Ne várjuk tehát a karbantartási rendszerünk jelentős javulását egy papíralapon vagy még úgy sem dokumentált folyamat puszta „gépesítésétől”. Ha azt gondolja a kedves Olvasó, hogy a vállalatirányítási szoftverek karbantartási moduljai már bizonyára olyan kiforrott rendszereket kínálnak, hogy szinte gondolkodni sem kell csak végrehajtani, amit a gép diktál, óriásit fognak csalódni egy effajta rendszer bevezetése során.

Több lehetőség is kínálkozik a karbantartás támogatására. Saját fejlesztésű szoftver, IT-s csapattal fejlesztetett-, vásárolt dobozos-, vállalatirányítási rendszer moduljaként megvehető-, vagy a felhő alapú szolgáltatásként igénybe vehető CMMS szoftver. Ez utóbbi új utat jelent a karbantartási szoftverek esetében, noha már régóta létezik, de napjainkban kezdik felismerni előnyeit.

 

Kérdése esetén, kérem, keresse Fekete Gábor karbantartás fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon, vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.



Az ICG Stádium Kft. főbb tevékenységei:

2021. ICG Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium