5. rész: Mérés a karbantartásban

„Amit nem tudsz mérni, azt befolyásolni sem tudod” (ismeretlen szerző)

A karbantartás mérhetőségéről sokáig vita zajlott a szakemberek körében, amely első sorban az egyes tevékenységek normázása körül bontakozott ki. Mára egyértelművé vált, hogy egy csavar behajtásának, vagy egy hegesztett kötés kialakítása során a varrathúzásnak a „normázása” nem segít a szervezet eredményességének megítélésben. Az előző kettőtől alapvetően különböző javítási, hibakeresési tevékenység időtartamát előírni pedig, ha lehet még elrugaszkodottabb gondolat.*

Egy karbantartás vezetőnek számos szempontra kell tekintettel lennie döntései során. Tisztában kell lennie azzal, hogy a géppark egyes eszközei milyen tervezett akciókkal tarthatók hatékonyan üzemben, de fel kell készülnie az ezekkel kapcsolatos váratlan eseményekre, meghibásodásokra is. Ezekhez a feladatokhoz hozzá kell tudnia rendelni a szükséges emberi erőforrásokat, biztosítania kell a felhasználandó alkatrészeket/anyagokat, gondoskodnia kell megfelelő szerszámokról, meg kell oldania a karbantartás során keletkező adatok gyűjtését. Mindezeken túl feladata még a géptelepítések/selejtezések tervezése, szervezése adott esetben kivitelezése is, részt kell, vegyen a berendezések kiválasztási, beszerzési folyamataiban (ahol erre lehetőséget biztosítanak), sőt „jobb házaknál” a termékfejlesztés során is kikérik a véleményét a termék gyárthatóságával kapcsolatban. Meg kell tudnia ítélni szükséges-e, és ha igen, meddig kifizetődő saját erőből berendezés-fejlesztéseket végrehajtani és még hosszan folytathatnánk a sort…

Mindezeket a feladatokat legtöbbször korlátozott keretek között kell teljesítenie, folyamatosan keresve a megtakarítási lehetőségeket. Nem ritka, hogy évről-évre szűkülő büdzséből kell gazdálkodnia, miközben gyakran rá és szervezetére szükséges rosszként tekintenek a vállalatnál. (Persze, ha valami kis „maszek meló” akad, mindenki tudja, kihez kell vagy inkább kihez érdemes fordulnia, ha a hétvégi házban hegeszteni kell valamit, vagy az autót kell szervizbe/vizsgára vinni, vagy netán az otthoni gazdaságban valamelyik gép felmondja a szolgálatot…) 


1. ábra Mindenért a karbantartást hibáztatni felesleges ripacskodás, hiszen nélküle nem megy 

A vázolt dinamikusan állandóan változó döntési helyzetben csak megfelelő információk birtokában lehet hatékonyan vezetni, irányítani a folyamatokat. Lényeges a szervezet képességeinek a megítélése. Jól terveztük-e meg a preventív feladatokat, milyen a reaktív és preventív feladatok aránya, mennyi időt képes a rendszerünk, illetve annak egy-egy része üzemelni hiba nélkül, mennyi időre esik ki átlagosan egy-egy váratlan leállás során egy berendezés, ebből mennyi idő a javítás, és mennyi a várakozás a karbantartóra? Mennyi hibajelzés érkezik adott időszak alatt, ebből mennyit hárított el a csapat és mennyi a nyitott feladat, a hibajelzésekből adódó feladatok elhárításának átlagos ideje mekkora? Az alkatrész raktárban mennyi a forgási sebessége a fogyó alkatrészeknek, vannak-e beragadt tételek, előfordulnak-e készlethiányból eredő javítási nehézségek? Sok a karbantartó vagy inkább kevés? Jól végzik-e a munkájukat? Kik az erős és kik a gyengébb pontok? A kérdések – valójában mérőszámok – sora még folytatható… Ha karbantartási vezetőként válaszolni tudunk ezekre a kérdésekre, akkor valóban nyomon követhetjük a ránk bízott szervezet eredményességét. 

2. ábra Karbantartási szervezetet vezetni mérőszámok nélkül, kész vakrepülés 

Ha világosan átlátjuk (nem csupán érezzük – tippeljük) a karbantartás képességeit, az intuíció és improvizáció bizonytalansága helyett, megbízható adatokra támaszkodva valójában hatékonyan leszünk képesek lehetőségeinket mérlegelni és az optimális karbantartási döntéseket meghozni. Lényeges, hogy e döntések az őket alátámasztó mérőszámokkal együtt kommunikálva sokkal érthetőbbé és elfogadhatóbbá válnak a felsővezetők, vagy tulajdonosok számára is.

 

Kérdése esetén, kérem, keresse Fekete Gábor karbantartás fejlesztési csoportvezetőt a +3620/973-2866-os telefonszámon, vagy az  Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen.

 

 

* Adott vállalat, amely viszonylag kis termékváltozatosság mellett éppen ezek javítására rendezkedik be, igenis célszerű a hibakeresési folyamat szabványosítása, és akár normaidőhöz kötése is. Szintén fontos lehet pl. egy erőmű nagyjavításakor akár a varratkialakítás sebessége is, mert minden egyes nap, amely energiatermelés nélkül telik el 10MFt-os nagyságrendű bevételkiesést jelenhet a cég számára.

tn pas cher nike tn pas cher golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi golden goose saldi air jordan pas cher air jordan pas cher jordan pas cher air jordan pas cher air jordan pas cher hogan outlet online hogan outlet hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online hogan outlet online scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet scarpe casadei outlet

2016. A.A. Stádium Kft.

Impresszum

about.me/aastadium